Exabytes Cloud Hosting

snow effect

Wednesday 31 August 2011

resepi : puding raja

Assalamualaikum..

puding raja..
pertama kali aku kenal ngan puding ni masa sorang member opis aku ada bawa puding yang dikenali sebagai puding raja..
bila aku suap semulut masa mula mula makan hari tu..errrmmmmmmm....sedapnyaaaaaaaaaaa..... ada pisang, kurma dan ceri ceri bagai sume...memang menarik dan sedap sesedap namanya...

tapi masa pertama kali makan tu..aku rasa ada diletakkan agar.. tapi bila aku cuba google resepi nya rupanya puding tu takde guna agar pun..

lepas salin semua resepinya..aku bajet nak try lah buat dengan masukkan agar... dan dan dan selepas ituuuu en laling cakap puding tu shedappppp.. :( *sedih tu sebab terharu.. for the first time..aku telah berjaya membuat puding ituuuu.. :((*

dan kali ni adalah percubaan kali ke 2 aku tapi kali ni aku try 100% resepi asal nye dari sini..
dipercayai.. asal puding ni adalah santapan untuk diraja pahang sana... ada pisang, kurma, raisin, ceri dan jala mas tu menjadikan puding ni unik..di makan dengan kuah kastard nye..

aku malas nak taip panjang panjang.. baiknya korang ambik resepi nye ni cuba sendiri ek..baru boleh rasa sedap ke tak.. tapi aku compem ngan korang puding ni memang bestt!

bahan nye,
40 biji pisang lemak manis
minyak untuk menggoreng secukupnya

untuk kuah nye,
1tin susu cair
200ml air
2biji telur kuning
gula pasir (anggaran saje untuk kemanisan tahap mana ek)
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar tepung kastard (dibancuh dengan 2sudu besar air)

hiasan nye,
kurma
ceri merah & hijau
raisin
jala mas

cara pertama nye,
goreng pisang hingga kuning sikit sikit
toskan dan ketepikan dulu ek

cara ke dua nye,
untuk kuah nye
masukkan semua bahan dalam satu bekas, lepas tu masak atas api kecil.. kacau perlahan lahan bajet dah pekat sikit..ketepi kan.. kalu nak wangi boleh letakkan daun pandan..

lepas tu..ambik pisang yang dah digoreng tadi susun elok elok dalam bekas..then tabur separuh bahan hiasan tadi..lepas tu..tuangkan kuah nya..lepas tu tabur lebihan bahan hiasan tadi.. tabur bagi cantik cantik sikit ek..

lepas tu simpan dalam peti.. sedapppppp makan bila sejuk sejuk gituuu.. urrmmmmm.....

oh ye.. daripada hasil yang aku buat tu manis sikit sebab nye bahan hiasan nye semuanya manis manis belaka..so korang boleh kurangkan atau tak letak gula dalam kuahnya pun aku rasa ok je.. aku tak nak lah aku yang jadi punca korang kena kencing manis.. ngeeee

selamat mencuba!

thank you for reading

1 comment:

orang bergosip